Dragør Kommune er forpligtet til at føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen, herunder dagplejen, kommunale og private institutioner samt øvrige pasningsordninger.
Formålet med det pædagogiske tilsyn er at understøtte den løbende kvalitetsudvikling i dagtilbuddene og samtidig sikre, at der føres kontrol med den pædagogiske kvalitet.
Tilsynet ser på dagligdagen i dagtilbuddet og på det pædagogiske arbejde med børnene. Derudover består tilsynet også af en rapport der indeholder resultaterne af; brandtilsynet, hygiejnetilsynet, rammevilkårsundersøgelse, pædagogisk læringsmiljøvurdering (spørgeskemaundersøgelse af medarbejder og ledelse), sprogvurderinger og forældretilfredshedsundersøgelse (BTU).
I Dragør Kommune foretages der anmeldte tilsynsbesøg hvert andet år, og hvert andet år foretages der uanmeldte tilsynsbesøg.
Da Dragør Kommune arbejder med ICDP, afspejler tilsynet denne metode. Det betyder at tilsynet er vurderet ud fra de 8 samspilstemaer, samt ud fra en faglig pædagogisk dialog med dagtilbudslederen og medarbejderrepræsentanter. Tilsynet ender ud i et tilsynsnotat, der beskriver dagtilbuddets udviklingspunkter. Udviklingspunkterne er udformet i samarbejde med dagtilbudslederen og forvaltningen, og vil blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.
Tilsynet består af 4 dele:
• Observationer af det daglige arbejde med børnene, samt en pædagogisk faglig dialog mellem tilsynsførerne, dagtilbudslederen og medarbejderrepræsentanter.
• En foreløbig tilbagemelding på observationerne fra tilsynsdagen, hvor tilsynsførerne, dagtilbudslederen og evt. medarbejderrepræsentanter deltager
• En tilsyns- og kvalitetssamtale, hvor Centerchefen for Børn, Skole og Kultur, tilsynsførerne, dagtilbudslederen, medarbejder- og forældrerepræsentanter deltager
• Et tilsynsnotat